NULL Skriv ut sidan - Lönskaläge / Otidigt sängalag

Anbytarforum

Titel: Lönskaläge / Otidigt sängalag
Skrivet av: Annette Fast skrivet 2014-11-23, 08:57
Hej,  
Jag har under ett tag forskat kring en kvinna som i mitten av 1800-talet blev skriftad och dömd för lönskaläge 4 gånger. Jag såg av tidigare inlägg i den här tråden att kvinnan blev utvisad från landskapet efter tre domar för lönskaläge. Jag tror att i det fallet bör ha gällt olika för olika tidsperioder. Denna kvinna blev inte utvisad från landskapet trots att man kan märka prästens irritation.  
 
Jag har också en fundering kring bötessumman för lägesmål och lönskaläge. Böterna för lönskaläge var för tiden 32 shilling. I en och samma socken i mitten av 1850-talet föddes det 40 barn utom äktenskapet under ett år. Denna socken var på intet sätt ovanlig . Det borde betyda att det blev 1280 shilling det året till kyrkan. Då är inte böterna för lägesmål (männen) inräknade eller om kvinnorna fick högre böter pga att de var dömda sedan tidigare. Min poäng är att detta bör ha varit en säker och betydande inkomst till kyrkan, vilket får mig att fundera på situation för kvinnorna under 1800-talet.  
 
Hälsningar  
Annette