NULL Skriv ut sidan - God man för amerikavistande

Anbytarforum

Titel: God man för amerikavistande
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2013-02-28, 11:16
Jag tro inte att en god man förordnades bara för att anhöriga i Sverige inte kände till adressen till släktingar i utlandet; det fordrades nog ett juridiskt bindande dokumnet - testamente - efter den avlidne som uttrycker sin vilja att arv skall tillfalla en släkting. Om vet inte den efterlevande adressen till släktingen (-arna), utsåg nog en god man som skulle bevaka den arvsberättigades intressen. Det är i alla fall min tanke.
 
Erik: Har du kontrollerat om testamente har upprättats efter den avlidne? Jag studerar just nu ordinarie domboken (A I a) från Karlskoga häradsrätt vid sekelskiftet 1900. Och där finns en hel del testamenten infogade, särskilt i slutet av varje ting. Om inte - kontrollera i så fall detta.
 
Sedan har jag ett exempel gällande en släkting från Finland, som dog i USA 1939. Myndigheterna där (domstolen och kommissionären) visste inte om han hade några släktingar i hemlandet. Kontakt togs då med Finlands generalkonsulat i NY varvid eftersökning i Finland skedde genom Utrikesdepartementet. Det resulterade slutligen i en 50 sidor lång utredning om släktskapsförhållandet, som jag sedan fick tillgång till genom Migrationsinstitutet.  
 
Frågan är om det kunde det gå till på samma sätt i Sverige - men omvänt? Kunde Utrikesdepartementet här, genom den svenska beskickningen i NY/Washington, eftersöka personer som var arvsberättigade?