NULL Skriv ut sidan - Giftoman enligt 1734 års lag

Anbytarforum

Titel: Giftoman enligt 1734 års lag
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2005-11-14, 16:45
Bakgrunden är följande: En tidigare ogift kvinna gifter sig 1838. Hennes far och mor är döda sedan ca 15 år. Farfar och farmor likaså. Morfar och mormor är okända, men sannolikt döda. En äldre bror är livet. Trots detta är enligt vigselnotisen en morbroder giftoman. Morbrodern är bosatt närmare än brodern men avståndet till den senare är mindre än 15 mil.
 
Enligt giftemålsbalken i 1734 års lag kan en far eller mor, medan de är i livet, utpeka en giftoman (?2).  Om föräldrarna är döda utan att ha gjort ett sådant utpekande skall broder (hel eller halv) komma ifråga som giftoman före morbroder (?3).
 
Nu har jag av andra skäl börjat fundera på om brodern verkligen var hel- eller halvbror till kvinnan. Möjligen var han istället fosterbror. När jag nu hittar denna vigselnotis tilltar mina bryderier.  
 
Jag undrar därför om någon har observerat fall från denna tid där man inte följt giftermålsbalken vad avser vem som kan vara giftoman? Det beskrivna fallet är inte färdigforskat ännu, utan min fråga har alltså främst med den allmänna rättstillämpningen i detta avseende att göra.