NULL Skriv ut sidan - Gifte mellan """"halvkusiner""""

Anbytarforum

Titel: Gifte mellan """"halvkusiner""""
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-03-16, 08:05
Hej Anette!
 
Jag har ungefär samma situation bland två av mina anor; det var ett par som gifte sig 1837, utan minsta anteckning i vigselboken. Kvinnan var piga hos mannens föräldrar vid tiden för vigseln, och ett par år senare lyckades jag ta reda på att brudens mor och brudgummens mor var halvsystrar; bruden hade alltså flyttat in som piga hos sin halvmoster och fattat tycke för dennas son, alltså sin halvkusin.
 
Som du säger tyckte även jag att det var konstigt att det inte fanns minsta notis i vigselboken, men däremot i lysningsboken (som i detta fall fördes separat) fanns en del anteckningar, bl.a. nämndes att det skulle finnas ett kungligt brev daterat si och så, som anlänt till pastorsämbetet i samband med lysningarna. Jag letade bland bilagorna till lysningsboken, och där fanns mycket riktigt ett kungligt intyg, undertecknat Carl Johan 1837.
 
Eftersom det i ditt fall verkar röra sig om en vigsel 1760 (?) känns det mindre troligt att det finns bevarade lysningshandlingar, men det kan vara värt att undersöka - som du skriver bör det dock utan tvekan finnas handlingar i domkapitlets arkiv; jag har själv sett ingående redogörelser för hur brudpar var släkt med varandra, inte bara kusiner utan även i mer avlägsna led, eftersom prästerna ansåg att det var bättre att besvära domkapitlet en gång för mycket än en gång för lite, när det gällde äktenskapshinder.
 
Mvh Markus