NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-03
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-11-16, 21:53
Anders!
 
Jag vet inte hur jag ska tolka det jag läst i Göran Ingers lärobokbok för blivande jurister (är inte en av dem :-))Svensk rättshistoria, sid. 143, de barn som var avlade i utomäktenskapliga förbindelser utan äktenskapslöfte, i hordom eller i förbjudna led, fick icke ärva sina föräldrar. Det enda de fick var nödtorftig föda och uppfostran. Som tidigare påpekats, speglar denna hårda behandling av de utomäktenskapliga barnen ortodoxiens syn på utomäktenspliga sexuella förbindelser. Och på sidan 94 Det var för ortodoxiens människor naturligt att de utomäktenskapliga skulle få lida för föräldrarnas synder.
 
När det gäller straffet Vatten och bröd så står det i Bra Böckers lexikon att man kunde dömas till högst 28 dagar på Vatten och bröd. Det innebar att kosten inte innehöll salt. Denna ensidiga kost framkallade svåra plågor. Det avskaffades 1884.
 
I Fokus uppslagsbok står det att detta fängelsestraff hade en nedbrytande effekt på fången bl a på att kroppen inte tillfördes salt.
 
Att en man ansågs så bräcklig att han fick sitt spöstraff omvandlat till 8 dagar på vatten och bröd, säger sig självt, att det var nog inte säkert han överlevde det heller.
 
Ann-Mari