NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-03
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2006-11-16, 18:43
Personligen tror jag att man inte ska underskatta människokroppens förmåga att uthärda och genomlida stor smärta. Jag tycker det finns tillräckligt många bevis på det genom historien. Därför blir jag skeptiskt till antaganden att gatlopp och spöslitning skulle resultera i många dödsfall. Gunilla, du skriver Det var inte många som klarade gatloppen eller piskstraffen, och jag tycker att man bör styrka det på ett mer konkret sätt än att hänvisa till att många borde ha dött av sviterna och att detta inte nämndes i dödböckerna.
 
Jag läser just nu avskrifter av Fryksdals domböcker, och där finns exempel på att man tog hänsyn till den dömdes ålder och hälsa, och anpassade straffet så att det inte skulle riskera personens liv. Spöstraff skulle inte vara ett dödsstraff. Rutinmässigt omvandlades böter till spöstraff eller fängelse på vatten och bröd, för dem som inte kunde betala. Det faller på sin egen orimlighet att många av dessa inte skulle överleva.
 
1748 dömdes en man för falskmynteri, ett mycket allvarligt brott, till tre års fästningsarbete och före det 40 par spö. När han skulle utstå spöstraffet stod han också åtalad för enfalt hor. Han dömdes till böter för detta, men eftersom han inga pengar hade skulle straffet omvandlas till spöstraff. Då konstaterar rätten att han redan dömts till 40 par spö, och må ingen med flera än 40 par spö avstraffas, varför han inte kunde straffas för horet. En medbrottsling i falskmynteriet var 60 år och ansågs så bräcklig att han inte kunde beläggas med högre straff än 8 dagars fängelse på vatten och bröd. Det fanns alltså tydliga regler för att de här kroppsstraffen inte fick utdelas med fara för personens liv.  
 
Därmed inte sagt att det inte i undantagsfall inträffade dödsfall, då kanske inte direkt av straffet utan av dålig sårhygien osv.