NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-29
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-05-27, 20:41
Hej Inga-Lill!
 
Min farmors faster blev mördad 1874. Jag läste vad som stod skrivet i Domböckerna, men läste aldrig slutet, så jag fick reda på vad mördaren fick för straff. Jag hade sådan tur att på vårt universitetsbibliotek finns Härnösandsposten microfilmad. Den kom ut var tredje dag, så där hittade jag först en liten notis om den försvunna kvinnan, sedan tre dagar efter en notis om att man hittat kvinnan och att man anhöll den misstänkte mördaren, som var på väg till Amerika. Jag är säker på att om jag fortsatt och letat i senare tidningar, så stod säkert straffet där också.
 
Nåväl detta har intresserat mig och naturligtvis, var även jag, som din kompis nyfiken på gärningsmannens vidare öden. Jag fann personen i 1890 års folkräkning, skriven på sin hemort, trots att han avtjänade sitt stratt i södra Sverige, långt hemifrån. Där stod Livstidsdömde NN. Han fick alltså livstids fängelse. Jag har för mig att jag här på Anbytarforum frågade om han fanns med i porträttgalleriet, som finns på frigivna fångar. Jag fick då svaret att han dog på ett lasarett, årtalet och att han aldrig blev frigiven. Jag tror att han då varit i fängelse i ca 25 år.
 
Så mitt tips är att börja med att fråga om någon kan hitta honom för 1900 års folkräkning. Det verkar ju som om fången fortfarande är skriven på sin f d hemort. Så var det ju i mitt fall. Sedan kan du kolla bland startsidans ämnen om man fortfarande kan fråga om fångars bilder när de frigavs, om de frigavs.
 
Någon annan kanske kan ge dig mer tips.
 
-----------------------------
Jag ser att man kan ställa frågan under Gamla bilder, Fotografier, Frigivna fångar.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman