NULL Skriv ut sidan - Arbetsläger

Anbytarforum

Titel: Arbetsläger
Skrivet av: Torsten Daun skrivet 2000-04-06, 21:25
Till Marianne Fröding
Stöld av matvaror, (eller i synnerhet växande rotfrukter) bestraffades oerhört hårt. Att stjäla någons rovor i rovlandet, medförde troligen att odlarens familj fick svälta och straffades med många månaders fängelse, ibland kombinerat med spöstraff. T ex att plocka en hink av grannes äpplen straffades sannolikt med sex månaders fängelse och förlust av medborgerliga rättigheter (på livstid).
Våld bestraffades hårt.
En helt annan grupp omhändertagna utgjorde de som placerades i arbetskompanier vid fästningsbyggena.
De var s.k. försvarslösa, dvs att de inte hade inkomst eller någon som garanterade deras upphälle. Man placerades då i arbetskompanier och levde i fängelseliknande miljö. Långt fram till 18oo-talets mitt förekom gatlopp, ofta i kombination med fängelse, spöstraff eller straffarbete för t.ex stöld.
Kvinnor sattes vanligast i spinnhus om de var utan försörjning och i samma fängelse som männen vid brott.
Man kunde bysättas av borgenär om man inte klarade att betala sina skulder. Placeringen var då de ordinarie fängelserna.
Vet inte om det kastade något ljus över dina underingar. Det finns inte särskild mycket skrivet om dessa frågor. Den bok jag bäst känner till är min egen Från Kajsarn till Sjumastarn. Du kan säkert låna den på bibliotek. I den finns även några litteraturhänvisningar.
Med vänlig hälsning
Torsten Daun