NULL Skriv ut sidan - Vilken dombok behöver jag?

Anbytarforum

Titel: Vilken dombok behöver jag?
Skrivet av: Lars Andersson skrivet 2005-09-23, 22:31
Hej Gunnar! Ja det är verkligen ett dilemma det här att finna oäkta barn vid den här tidpunkten,mellan 1864-1903 Jag söker alltså igentligen två barn av samma moder. Om det är samma fader till dom båda oäktingarna vet jag inte än. Den ene född 1898 den andra 1903
Eftersom det vanligtvis bara finns innscanat material från kyrkoböckerna tom.1994/95 förutom utdrag från SCB annars hade jag tänkt att titta i bilagorna. Men det lär ju inte att finnas så vitt jag vet i SCB.Att titta i domböckerna lär inte heller vara något alternativ. Eftersom vid den här tidpunkten kom det bara med i domböckerna  vad jag förstått. När modern stämde barnafadern. Så en möjlighet är att kanske följa ditt tips att kontrollera i barnmorskejournalerna.
Jag kan tala om att modern gifter sig senare 1905. (Men troligtvis inte med samma fader som till dessa barn). Och dom tillsammans fostrade 11 barn. Den sista som är i livet är min fader.
En annan notis är att vid födslarna vilka ägde rum på samma ort.Men Tydligen var tillverkade  på en annan ort.Där födslarna äger rum lämmnar prästen en notis om att han avsänder det till pastorsexpeditionen på den andra orten. Så hon var förmodligen skriven på en annan ort. Frågan är finns det någon annan handling utanför den ordinarie längden som skulle kunna finnas i något arkiv? jag är mycket tacksam för all hjälp! Men det här gav mig ytterliggare en ledtråd ang. Barnmorskejournalerna. jag skall förmodligen besöka redan nästa vecka Landsarkivet i Lund en stund om jag får möjlighet.Tack än en gån för din hjälp! MVH Lars