NULL Skriv ut sidan - Var hittar jag domen?

Anbytarforum

Titel: Var hittar jag domen?
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2012-07-19, 00:06
Jörgen Tollesson - du hade alldeles rätt - förstås!  
 
Isak Johansson vistades i Varbergs kronohäkte 1822-03-09--1823-10-31. Därefter blev han överförd till Malmö fästning.  
(Varbergs kronohäktes arkiv, Ö:2, Månadsförteckningar över fångar, 1820-1828)
 
Han dömdes i Viske HR, men Göta Hovrätt ville inte godkänna domen, så de fick bakläxa flera gånger - om jag fattat det hela rätt.  
(Viske HR, AIb:2, urtima ting).
 
Domstolsprotokollen är lite för svårlästa för mig, men Isak Johansson var helt klart anklagad för att ha mördat 26-årige Elias Persson från Kusagärde.
 
Av det jag kunde utläsa så hade Isak varit på auktion i Sällstorp och på fyllan helt oprovocerat stuckit kniven i Elias som avled strax därpå.  
Isak tycks dock hela tiden ha nekat till brottet. I månadsförteckningen över fångar står det för november 1823: 31 oktober 1823 uttagen att afföras till Malmö fästning och? enligt Kungl. Maj:ts nådiga utslag den 9 september 1823 därstädes i förvar hållas och till bekännelse förmanas.
 
En präst hade också inlämnat en skrivelse i december 1822 där han bl a skriver att han och många Prester hafwa gjort honom [Isak] trägna, allwarsama och milda föreställningar; dels enskildt, dels i wittnens närwaro; men att han dock förblifwit obewekelig att bekänna det mord, för hwilket han har blifwit anklagad.
 
Mvh
Marianne
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2012-07-19 00:38)