NULL Skriv ut sidan - Domböcker - var finns de?

Anbytarforum

Titel: Domböcker - var finns de?
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2007-10-12, 12:14
Tack Marita för ditt inlägg (samtidigt som mitt eget så jag missade det).
 
Stig-Ove, jag kollade Beeerståhls artikel i Släkt och Hävd 1990 och såg att mitt noterade årtal om Gabriel Ståhls mordanklagelse vid tinget inte var korrekt. Året ska ha varit 1697 (ej 1699 som jag skrev ovan) enligt Beerståhl som inte anger något specifikt datum. Han i sin tur hänvisar till en forskare Ingemar Wikenros. När jag tittar i NAD och vad som finns på Göteborgs landsarkiv och orginaldomböckerna ser jag att Valla tingslag AIa:9a-b 1696-1698 har kommentaren: Finnes 1696 ST-1698. Bunt. Luckor: 1696 HT, 1697 VT, ST, 1698 VT defekta, 1697 HT saknas. Alla tingsprotokollen starkt fuktskadade. - således verkar det ju som om 1697 saknas i original, även om det är en märklig kommentering av arkivförtecknaren. Hoppet står alltså till vad som finns i Göta hovrätts renoverade exemplar av Valla tingslag.  
Gabriel Ståhl hamnar sedermera som genantborgare i Sigtuna (Uppland), och sedan är han bosatt i Östergötland och i Norra Vi socken där han är gift (hustruns namn ej känt) och får flera barn. En son till honom heter Carl Gabrielsson Ståhl (~Carl Gabriel Ståhl(e), han kallar sig även Carl Sandberg och Carl Johan Siöstedt) och blir en beryktad tjuv som lever med resandefolk. Även Gabriels andra söner (Johan o Nils) är anklagade för stölder. Glasföraren Nils Ståhl för häststölder ihop med bevisliga resandepersoner (~tattare/zigenarättlingar). En sondotter till Gabriel hamnar dessutom på spinnhus i Stockholm, så vasaättlingarnas sociala miljö har alltså förändrats radikalt ifrån slott till koja. Ifrån nämnde Carl Sandbergs dotter härstammar möjligen flera resandesläkter i Sverige, vilket kan vara intressant att notera. Redan Gabriel Ståhl kan alltså ha gift in sig i en resandefamilj, kanske som en följd av den mordanklagelse han var inblandad i 1697.