NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 januari, 2013
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2012-06-30, 15:07
Inga problem Anton!  Men jag vill slutligen klargöra att du inte ska ge upp hoppet röra din ana även om händelsen är från 1825. Det första två-tre decennierna av 1800-talet kan det finnas information i domböckerna. Det var, som sagt, straffbart även juridiskt ända till 1864. Och alla häradsrätter fungerade inte exakt på samma sätt över hela landet. För även om en lag skall gälla lika över hela riket handlar det i slutändan om individer i rätten som kunde göra lite olika bedömningar av gärningen och således se på brottet på mer eller mindre stränga ögon. Så har man ett oäkta barn som blivit född under första hälften av 1800-talet ska man definitivt kontrollera domböckerna (inkl. saköreslängderna), även om utsikterna att finna någonting avtar ju längre fram i tiden händelsen ägt rum. Nu har jag en anmoder redan i fjärde generationen (min farfars mormor) som födde tre oäkta barn mellan 1841-1847 men om henne finns inget annat än böterna till kyrkan, inget namn på mannen. Lycka till! Sommarforskarhälsning /Leif