NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2012
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2012-12-13, 09:32
Min hypotes:
Wilhelmina blir hushållerska efter att von Essens hustru dött 1881.
De kan ha haft en relation innan.
Robert Wilhelm Reinhold flyttar från Emelie till Wilhelmina och von Essen 1885.
Wilhelmina dör 1887.
Emelie blir hushållerska efter Wilhelminas död då pojken känner henne.
Hon kan ju ha bott där redan innan.
Vart Emelie tar vägen efter von Essens död 1891 kan man undra.
Och vart tar den då 17-årige pojken vägen?
 
Tyvärr är det så att man inte alltid är skriven på den plats där man vistas.
Jag har ett exempel från början av 1900-talet där en välbeställd familj flyttar från Göteborg till Säffle-trakten.  
Tjänarinnan är med däruppe då det finns både brev och foton som bekräftar detta,  
men hon står fortfarande skriven i Göteborg under flera år - ca 4 år tror jag det är.  
I detta fallet har jag inte kollat mantalslängderna men det är kanske enda chansen att se var de egentligen befann sig?
 
Frågan är också vem som var amma till pojken och var han bodde 1874-1881.
Kanske är det här Sandell kommer in i bilden?
Eller så bor kanske Wilhelmina i Göteborg 1874-1881? Fast hon står skriven i Borås i 1880 års folkräkning.
Samtidigt som Wilhelmina börjar som hushållerska hos von Essen 1881(?) flyttar pojken till Emelie.  
Han ska kanske börja skolan vid den tiden?
 
Emelie och hennes man bor i 13R20 sedan åtminstone 1859-02-01 då Emelie flyttar till Göteborg.
Enligt bouppteckningsbeviset efter åkaren Carl Emanuel Hermansson 1878 finns det inga tillgångar efter honom,  
så Emelie är förmodligen inte särskilt välbeställd. Kanske får hon lön från von Essen för att ta hand om pojken?
Kan det finnas uppgifter om pojken i Fattigvårdens arkiv hos Region- och Stadsarkivet i Göteborg?  
 
Jag tror inte Wilhelmina tog sig namnet Bescke (m fl stavningar). Systrarnas far hette nog Johan Svensson Besecke.  
När Emeli föds kallas fadern Beseck, Emelie kallar sig Svensson som ogift och systern Sofia kallar sig bl a Johansdotter.  
Det är besvärligt när efternamnen varierar så.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2012-12-13 11:31)