NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2012
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2012-12-13, 00:40
Oj, Oj - här händer det saker!
 
Det börjar falla några pusselbitar på plats. Von Essen hade ju inte bara den hushållerska han nämnde i sin bouppteckning Emelie Hermansson utan även Wilhelmina Beseck. Att dessa damer var systrar är intressant, den ena gift Hermansson och den andra tagit efternamnet Beseck av någon anledning. Nu börjar jag mera tro att det möjligen kan vara systern född 1833 i Ulricehamn som kan vara den biologiska modern till pojken (utan nämnda föräldrar) Det stämmer ganska väl med att hon var cirka 40 år vid hans födelse.  
 
Vad hade jag gjort utan er fantastiska släktforskare som hjälper till i ett så här svårt pussel. Jag får helt enkelt försöka följa Wilhelmina från Ulricehamn och se om hon varit i Göteborg en period också innan hon kom till von Essen i Borås. Om Wilhelmina var modern så är det inte så konstigt om systern tog hand om barnet. Att pojken skulle få ärva Wilhelmina talar ju också för att det fanns en särskild koppling mellan de två. Men von Essen nämnde sin hushållerska Emilia Hermansson som hjälpt honom efter hustruns död i sitt testamente men hon var aldrig någon gång bosatt i Borås (och man pendlade väl inte på den tiden) medan systern Wilhelmina dyker upp som piga hos honom först efter att von Essens hustru dött efter 1881.  
 
Jag återkommer när jag kollat upp Wilhelminas färdvägar under sin livstid och det kanske närmar sig en biologisk moder till barnet snart (förhoppningsvis)