NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2012
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2012-12-10, 00:06
Såg inte de senaste inläggen här ovan förrän nu ikväll. Intressant. Jag som beställt bouppteckningen på önskemål av den person jag forskat åt som har barnet utan kända föräldrar som ana. Visste inte att den fanns i Adelns bouppteckningar. Man kan ju bara spekulera. Kan Emelie Hermansson vara modern och Reinhold Adolf vara fadern och barnet fött samtidigt som han var gift med Hanna Christina Wahlgren? När pojken föddes bodde von Essen i Örby (P)Familjen flyttade 1875 till Borås men hade varit där en kort period tidigare. De var även bosatta i Hjärtum (O) ett antal år. Jag har försökt hitta Emelie Hermansson i något husförhör i Göteborg men inte lyckats. Intressant att veta hur gammal hon var 1874. Jag hittar inte pojken och fostermodern i husförhör i Garnisonsförsamlingen dit de flyttade 1881. Pojken flyttade som 11-åring till Reinhold Adolf von Essen i Borås 1885.  
 
Jag har kollat och följt via husförhör m m von Essens 2 döttrar det ser faktiskt inte ut som om någon av dem kan ha fött detta barn. Den ena levde i ett barnlöst äktenskap, den andra fick 1 barn.
 
(Meddelandet ändrat av Cissis matte 2012-12-10 00:55)