NULL Skriv ut sidan - Avsäga sig sin arvsrätt?

Anbytarforum

Titel: Avsäga sig sin arvsrätt?
Skrivet av: Tobias Jeppsson skrivet 2011-02-03, 21:32
Hej.
 
Min pappa har ett minne av att min farfar (född 1919 utomäktenskapligt) någon gång på 60- eller 70-talet besökte sin riktiga far för att skriva under något papper i syfte att avsäga sig sin arvsrätt. Min fråga är om detta är möjligt, och om detta kan finnas dokumenterat någonstans i något arkiv isåfall?
 
Min farfars far levde aldrig med farfars mor, så de var alltså aldrig ett par. Och min farfar växte upp med en styvpappa.  
 
Jag har läst här på anbytarforum att det oäkta barn inte förrän på slutet av 60-talet eller början av 70-talet hade arvsrätt. Så jag funderar på om det var i samband med denna lagändring som min farfars far ville att min farfar skulle avsäga sig arvsrätten (vilket han också gick med på). Jag har begärt ut bouppteckning för farfars far, men där står inte min farfar med.
 
Anledningen till att jag vill kolla upp detta är för att jag inte är 100% säker på om den jag misstänker är farfars far verkligen är hans far, men jag har gått bet på alla andra källor jag kollat (kyrkböcker, barnavårdshandlingar och liknande). Det enda jag vet med säkerhet är hans förnamn och vilken gata han bodde på nån gång på 60- och 70-talet, och enligt folkräkningen 1970 så finns det bara en med det namnet på den gatan, så jag är nästan helt säker på att det är han som är fadern, men jag kan inte vara 100% säker och försöker alltså hitta nåt sätt att bekräfta (eller dementera) att han är fadern. Alla tänkbara tips tas tacksamt emot.