NULL Skriv ut sidan - Arvsskifte

Anbytarforum

Titel: Arvsskifte
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2008-02-07, 19:56
Anbytarvärden kanske kan byta namn på tråden, till Fideikommiss i England jämfört med Sverige eller så?
 
Du skriver alltid så mycket intressant.  Jag har läst om enclosure-processen, men jag trodde att godsherrarna var betydligt mer än storbönder redan innan dess. Man hade ju ett feodalt samhälle under medeltiden, finns det ingen kontinuitet mellan länsherrarnas jordägande och senare godsherrars? Här (http://www.britainexpress.com/History/Feudalism_and_Medieval_life.htm) står det att A manor consisted of a manor house, one or more villages, and up to several thousand acres of land divided into meadow, pasture, forest, and cultivated fields. The fields were further divided into strips; 1/3 for the lord of the manor, less for the church, and the remainder for the peasants and serfs. [...] At least half the work week was spent on the land belonging to the lord and the church. Time might also be spent doing maintenance and on special projects such as clearing land, cutting firewood, and building roads and bridges. The rest of the time the villagers were free to work their own land. Om den beskrivningen är korrekt, hur reducerades de herrarna till rena storbönder (Digerdödens omvälvningar?)?
 
Nåja, inte ett genomgående tema hos Austen, men i alla fall ofta återkommande. I Persuasion kommer sir Elliots egendom att gå till en avlägsen kusin, Mr. Elliot. I Emma talas det i och för sig inte alls om arvsförhållandena vad jag minns, men även Mr. Woodhouse är en godsägare med endast döttrar.
 
Jag hittade ytterligare en uppgift om fideikommiss i Sverige: Lilla uppslagsboken (1957) skriver att i Sverige instiftades f. i stor omfattning under 1600- och 1700t., [...] särsk. i Skåne och Mälarlandskapen. Vad nu stor omfattning är.
 
(Meddelandet ändrat av acb den 07 februari, 2008)