NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2009
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2007-05-09, 10:38
Bodil Josefssons lista över avgifter för forskningstjänster är missvisande eftersom hon glömmer bort att nämna att landsarkiven gratis hjälper till med uppgifter som är enkla att ta fram från enstaka uppslag i källan.  
 
Jag har alltid fått den hjälp jag önskat utan kostnad när jag efterfrågat enstaka uppgifter. Att begära att arkiven gratis skall leverera mer omfattande utredningar är inte rimligt och har heller inget stöd i offentlighetsprincipen som Bodil hänvisar till.  
 
Så här står det om avgifter på t.ex. landsarkivet i Göteborgs hemsida:
 
Ett enstaka uppslag, som kan finna med hjälp av en riktig ingångsuppgift om t.ex. födelsedatum och födelseförsamling, fås utan avgift. Om man önskar en mer utförlig efterforskning, som att följa en familj framåt eller tillbaka i tiden, tar vi ut en forskningsavgift om 100:- kronor per påbörjad kvart, upp till en timmes forskning. Med det första brevsvaret följer ett formulär där man kan förkryssa önskat forskningsbelopp; forskningen påbörjas efter det att bekräftelsen inkommit. Mer omfattande forskning än en timmes arbete, motsvarande 400:- kronor, har vi tyvärr inte möjlighet att utföra i tjänsten. Istället får man bedriva forskning på egen hand, anlita arkivtjänsteman som åtar sig forskningen privat eller kontakta släktforskarförening/privatperson som åtar sig forskningsuppdrag.  
 
Frågan är vad som är viktigast för samhället och oss skattebetalare - att arkiven med dess begränsade resurser ägnar sig åt att släktforska åt personer som av olika skäl inte själva vill/kan släktforska, eller att de ägnar sig åt att ta hand om och vårda vårt kulturarv?