NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2009
Skrivet av: Sonia Biörkeroth skrivet 2007-05-08, 21:05
Jag tillhör inte den övertygande majoriteten som skulle välkomna en CD över 1990. Den har jag inte nytta av i min släktforskning, har heller inget behov av att spåra försvunna grannar etc.
Hellre en CD för perioden 1910-1947.
 
Ted skriver att förbundet I vår ansökan hade vi ju föreslagit att personer med s.k. skyddad identitet, liksom i Sveriges befolkning 1970 och 1980, skulle tas bort,.  
Märk väl - förbundet hade föreslagit - att uppgifter om personer med skyddad ID lämnas inte ut - oavsett om man föreslår att de inte skall med.
Och var det tänkt att alla personuppgifter 1990 skulle samkörts med alla personregister fram till 2007 - så att personer som fått skyddad ID efter 1990 - skulle tagits bort? Och vad skulle den kostnaden uppgå till?
 
Uppgifter om personer med skyddad ID lämnas aldrig ut!
 
För den som så vill, så går det att bakvägsidentifiera personer med skyddad ID,om man känner till ngt om personen och misstänker att de har skyddad ID. Och det finns alldeles för mycken färsk info om personer man kan forska fram som gäller civilstånd, barn osv.  
 
Visst är mantalslängderna samt mycken annan info offentlig och tillgänglig på Skattemyndigheterna liksom från andra företag idag. Men det gäller då dagens situation.  
Men det kan finnas 16 år gammal info om personer som inte alls har lust att skylta med för var och en. För gäller det ens egen släktforskning så forskar man fram det ändå.
Och vill man få reda på färska uppgifter, får man väl vända sig till Skattemyndigheten.
Och vill man få reda på var ens släktingar bodde 1990, får man väl ta kontakt med andra släktingar, kanske släktingar som man inte haft kontakt med på många år och som kan bli till glädje för båda parter.
Det är väl att föredra framför att sitta bakom sin dator.
 
Lägg hellre pengarna på en CD för 1920-30.