NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-08
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-09-29, 13:28
Jag har inget otalt med mina släktingar, och jag tror inte att någon av dem skulle invända mot en publicering. Tvärtom så skulle de antagligen bara uppskatta det. Att jag ändå väljer att vara noga med detta är för att jag är kritisk mot hur upphovsrätten används i dag, både för att tysta obekväma åsikter och för att subventionera en profithungrig medieindustri som inte lämnar något i gengäld. Jag kan inte med gott samvete bryta mot en lag bara för att det är riskfritt, när andra som har betydligt bättre grund för sitt agerande fälls för samma brott. För övrigt var det min farfars far som skrev artikeln, inte min far.
 
Jag håller med Lena om att skyddstiden borde avgöras när verket ges ut första gången, men så är tyvärr inte fallet. Det finns rentav en praxis i lagstiftningen att låta varje utökning av skyddet också komma äldre verk till del, samtidigt som man är noga med att aldrig minska skyddet för ett redan utgivet verk. Det finns till och med en särskild övergångsregel i upphovsrättslagen enligt vilken de förlag som 1995 redan hade investerat i utgivning av då fria verk fick fem år på sig att avyttra sina lager. Den övergångsregeln tyder på att lagstiftaren inte har förstått vidden av problemet med att återskapa rättigheter som en gång upphört att gälla.
 
Ett problem när man har med flera arvingar att göra, är att de själva kanske inte ens vet huruvida de har några rättigheter att bevaka. Om det är en erkänd författare med ett löpande inflöde av royalties som avlidit, så lär detta beaktas vid arvskiftet där kanske en av arvingarna erhåller rättigheterna mot att de andra får ett större engångsbelopp. Upphovsrätten kan också övergå till ny innehavare genom testamente. Om det däremot inte finns några löpande royalties, och rättigheterna varken nämns i testamente eller bouppteckning, så förmodar jag att man i efterhand kan fördela rättigheterna i lika andelar som det övriga arvet, men jag vet inte säkert hur det går till.
 
I mitt fall har jag även tredje generationens arvingar i USA, och därmed möjligen också amerikansk arvsrätt, att ta hänsyn till. Har man inte redan problem, så skaffar man sig...