NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-08
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-09-26, 20:36
Jag är osäker på huruvida skyddet för fotografiska bilder (som inte är verk) också omfattar plana avbildningar av plana förlagor, som exempelvis gamla porträtt. Om tavelfotografen får ensamrätt till sitt fotografi, får jag då också ensamrätt till en xeroxkopia som jag tagit av en gammal arkivhandling? Det verkar nästan absurt om det vore så.
 
Om porträtten återfinns i en tryckt skrift tillsammans med andra fotografier, kontrollera huruvida någon av fotograferna är namngiven (antingen i anslutning till fotot, eller i en separat illustrationsförteckning). Om skriftens utgivare på detta sätt gjort åtskillnad mellan olika slags fotografier, då tycker jag det tyder på att det ena slaget har lägre skydd än det andra. Om det står Nationalmuseums samlingar eller liknande, så handlar det knappast om upphovsrätten till fotografiet, utan om att fotografen fått tillgång till museets samlingar för att avbilda målningarna.
 
Det 50-åriga skyddet för fotografiska bilder infördes inte förrän 1994. Tidigare gällde ett 25-årigt skydd enligt den gamla fotografilagen, och när denna inkorporerades i upphovsrättslagen valde man att inte återskapa skyddet för fotografier som redan blivit fria, utan fotografier framställda före 1969 är alltså fortfarande fria. Jag har inte lusläst lagen på denna punkt, men detta är den tolkning Kerstin Ahlberg framför i Din upphovsrätt och andras: Handbok för journalister, 1998.
 
Fotografiska verk (som alltså besitter ett konstnärligt värde) skyddas däremot i 70 år efter upphovsmannens död, även om denne avlidit före 1944, men några sådana verk är det ju inte fråga om här.