NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2009
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2009-03-14, 18:24
Jag håller definitivt med Niclas att ordet kränkt är ett ord som det går inflation i och som används på ett sådant sätt att det nästan bir ett ord man rycker på axlarna åt. Jag tillhör dock en av de personer som fått mail där jag ifrågasätts som släktforskare och där jag blev väldigt, väldigt ledsen, därmed kommer följande tankar;  
 
Jag tror att man har missat kärnfrågan i den här diskussionen. Det krävs ingen registrering för att bara läsa inläggen på AF, det är öppet för alla. Vid en registrering vilket också ger en behörighet att skriva på forumet ställs man inför valet att lämna ut sin mailadress eller dölja den. I de fall man väljer att visa den, visas den också för icke registrerade personer på forumet.  
 
De flesta registrerade medlemmar väljer att visa sin mailadress i sin profil. Detta öppnar upp för personlig kontakt med andra släktforskare och det genererar också ofta oväntad kontakt med människor som sett inlägg om deras anor på AF och vill veta mer eller tom oväntad kontakt från avlägsna släktingar.  
 
Och här tycker jag vi kommer in på frågan; Hur löser vi detta? Idag finns bara två alternativ. Visa mailadressen eller dölj den! Min önskan skulle vara att man hade följande val vid registrering:
 
- Dölj min mailadress (visas endast för moderatorerna på AF)
- Visa min mailadress men endast för registrerade användare av AF
- Helt öppen mailadress, visas för alla
 
Då har man som registrerad användare ett val avseende hur mycket kontakt man vill ha via sin privata mail. För summan av kardemumman är trots allt att det finns släktforskare som inte vill registrera sig på AF men som utnyttjar forumet för att kunna påtala andras brister i släktforskning, tolkning av källor etc, etc.  
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor den 14 mars, 2009)ä
 
(Meddelandet ändrat av hjor den 14 mars, 2009)