NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2009
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-03-14, 16:31
Kränkt är ett ord som har blivit populärt de senaste åren bland svenskar. Var och varannan har blivit kränkt, oftast för småsaker i andras ögon. Det har gått inflation i begreppet som håller på att urvattna innebörden. Lever vi i någon hederskultur i Sverige idag, där vi ständigt måste ha upprättelse för vår heder eller integritet?  
 
Stefan m fl , även jag har fått otrevliga mejl ifrån personer som läst vad jag skrivit på Anbytarforum. Ni är alltså inte ensamma i att ha kommit i kontakt med udda personer. Då jag hjälpt till att plocka fram uppgifter om någons avlägsna släktingar och presenterat dessa på forumet har det vänts mot mig. Det finns uppenbarligen flera därute som inte kan tåla att man skriver och, i mitt eget tycke, påtalar källbrister och okritiska resonemang i detta forum. Tillika har jag även blivit mejlbombad av entusiastiska släktforskare som inte bara skickat mig förfrågningar och krävt att jag ska ge ut min egen släkt till dem, utan även hamnat på deras skicka-roliga-bilder-i-massor-lista (kommer inte på något bra ord för dessa i mitt tycke spamaktiga mejl). Även har personer ringt upprepade gånger dagar i följd för att prata släkt. Då jag påtalat att jag inte har tid till dylikt eller vill ha en massa ovidkommande mejl i min e-post så har jag fått mycket otrevlig respons. Så här löd en mejlkonversation (delvis är svarsmejlet refuserat på namn):
 
[ifrån mig som svar på att jag fick en massa dagliga roliga-mejl:]
Hej!
Snälla, sluta skicka en massa mejl som detta. Jag förstår att det kan vara kul, men det förekommer ofta en massa spam i dessa olika rundskick så ta bort min mejladress ifrån din lista. Jag har ingen tid att läsa dem ändå.
 
vänligen,
Niclas Rosenbalck
 
[svar på mitt mejl kommer ett påhopp knutet till min hjälp på Anbytarforum:]
DU LÄGGER ALDRIG MER UT INFORMATION SOM RÖR MIG OCH XXX UTAN ATT FRÅGA NÅGON UTAV OSS, HELST OSS BÅDA. DET SOM JAG HITTADE OM CCC RÖRDE BARA MIG OCH XXX, INGEN ANNAN , ÄNDÅ SÅ LA DU UT DET, HUR FRÄCKT ÄR EJ DET VA? VEM FASEN TRODDE DU ATT DU VAR? JAG KOMMER ATT RAPPORTERA DITT TILLTAG TILL ANBYTAR VÄRDEN, FÖR DET BORDE JAG HA GJORT FRÅN BÖRJAN HÖR DU, FÖR SÅ DU GJORDE, DET GÖR MAN INTE . MAN FRÅGAR FÖRST OM MAN FÅR LOV ATT GÖRA DET. MEN ICKE, MEN DU GJORDE MMMM TOTALT VANSINNIG , MEN JAG FICK MER ELLER MINDRE SKULDEN FÖR DET , ÄR DET RÄTTVIST VA? NEJ, DET TYCKER JAG EJ. DU BORDE BE HNM OM URSÄKT FÖR DETTA.
då vill du nog ej ha med mig att göra, så jag ska med glädje ta väck dina mailadresser, för så oförskämd som du har varit, lägga ut min information på rötter utan att ens fråga, det finner jag mig ej i.
Man fråga först om man får lägga ut det offentligt, och inte bara lägga ut utan att fråga.
är du ej lite väl oförskämd, vill man ej ha såna här saker, så kan man säga det, utan att be en ta väck mailadres, för mig är det samma sak som att be mig dra åt helvete.
då kan du låtsas om att jag ej finns, radera allt material du har på Mina och XXX avlägsna släkt/familj XXX.
CCC var fly förbannad på dig på grund av din dumhet att lägga ut all fakta om XXX och LLL.
Vill du behålla vänskapen, så får du minsann be om ursäkt.
Så vem är du iegentligen? jag har fan ta mig inte bett dig lägga ut det jag har visat och sagt till dig heller, ej gett dig tillåtelse att lägga ut det heller. Så vad tar du dig till?
du har minsann ingen anledning att hoppa på mig på detta sätt. Adjö.
 
Kanske bör påtala att det inte var i anledning av någon resandediskussion (där har jag bara haft god och mycket bra kontakt med resandeättlingar och resandeforskare). Det bästa är att lämna dylika påhopp därhän och gå vidare.