NULL Skriv ut sidan - Personuppgiftslagen (PUL) och Rötter / Anbytarforum

Anbytarforum

Titel: Personuppgiftslagen (PUL) och Rötter / Anbytarforum
Skrivet av: Kaj Andersson skrivet 2007-01-16, 18:56
På annan plats har jag läst att underskotten i Sff:s ekonomi är cirka 2,5 Mkr under vardera 2005 och 2006. Tillsammans ca 5 Mkr! Det är anmärkningsvärt att man inte vidtar åtgärder för att skapa ekonomisk balans efter det första året av så kraftiga underskott.  
 
Det är givet att förslaget om obligatoriska användarkonto till ett pris av 100 kr dyker upp i skenet av detta, men det kommer knappast att räcka. Den nu pågående rean är väl ett annat uttryck för desperation. Man flyttar pengar från balans- till resultaträkningen. Eller skapar likviditet. Men någon verklig åtgärd är det inte, snarare ett utrryck för konkursmässighet.
 
I tidigare debattinlägg på Rötter har Mats Ahlgren föreslagit att stänga betydligt dyrare satsningar från förbundet (jag tror det gällde Arninge). Ted Rosvall argumenterade emot. Utan motivering från debattredaktören har just dessa inlägg raderats. Är det utslag av styrning från förbundsordförandens sida, att när det börjar osa katt så avlägsnas katten, men nån vädring blir det inte tal om?
 
Enligt min uppfattning är situationen sådan att förbundsledningen (som anser sig enbart plikta inför den församling som valde dem) omgående bör gå ut offentligt med en förklaring till hur situationen har kunna uppstå, och vad man avser att göra åt den. Inte ens på Stockholms fondbörs skulle en styrelse undgå prickning med det nuvarande beteendet. Möjligen kan en liknelse med Skandia vara mer på sin plats.
 
Till Ulf Sawert: Det räcker tyvärr inte med en vacker gest i form av en insamling. Det krävs uppenbart betydligt mer radikala inslag. En början skulle vara att styrelsen (som är ekonomiskt ansvarig i sin helhet) ger en offentlig förklaring vilka åtgärder man avser att vidta. Det är inte bara ordföranden utan hela styrelsen som är ansvarig.
 
Mvh
 
Kaj A.
 
PS. Anbytarvärden! Flytta gärna alla inlägg som berör förbundets ekonomi till en egen rubrik enligt förslaget ovan från Ingemar Gollungberg!