NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2009-12-21, 00:50
God Glögg på dig också! (Har köpt estnisk havtornsglögg idag som ska testas imorgon!)
 
Jag är fortfarande intresserad av den dubbla policy anbytarforum har.  
 
- Vissa personer anses per definition så kända att man till och med får prata om deras nazistiska anor.
 
- Andra mindre kända, men man får prata om deras anor och deras SLÄKTS anor. Deras släkt förvandlas per definition till superkändisar då de är släkt med superkändisar. Det är därför ex. Karl Johan Dominiques musikbegåvade söner Jonas, Joakim och Johannes några som kan nämnas. Pappor och mammor och syskon till kommande prinsar av Sverige förvandlas också till kändisar av detta slag i och med att de är pappor till en kommande prins.
 
- Övriga kändisar får man inte prata om medan de lever, men när de är döda. Det finns många exempel på detta. Så många att jag inte tänker ge exempel. Även pseudokändisar tillhör denna kategori. Den gamle nazzen som dog på 80-talet är kanske det bästa exemplet.
 
När det gäller vanliga svenssons har jag upprepade gånger sett att moderatorer inte bara strukit referenser till nu levande utan även nyligen döda, med hänvisning till 70-talsregeln. Alltså finns det en policy för kändisar och psuedokändisar (nyligen döda får nämnas och efterforskas) och en annan för kreti och pleti!
 
 
Som jag skrivit är detta högst tvivelaktigt ur demokratisk synvikel. Ska bara de med fina namn få förmånen att få nämnas här om de dött nyligen, eller lever?
 
 
Jag är inte emot regler som begränsar hur mycket man skvallrar om människor. Tvärtom. Det jag efterlyser är följande: Totalt skvallerstopp för alla levande och nyligen döda (en femtio års gräns vore bra)! Men att man avdramatiserar anbegreppet genom att tillåta fri diskussion om anor (född, död, vigd, syskon, barn, föräldrar, etc...). Som jag skrivit kan anbytarforum göra detta omedelbart genom att knyta forumet till en publicerad tryckt skrift.
 
 
Som det är nu är det dubbelmoral så det skvätter om det. Varför ska man kunna nämna OCH DISKUTERA anorna för Povel ramel, Pekka Langer och nyligen avdöda nazzar med adligt namn men inte min pappa Sven Arne Georg Nilsson som föddes 1924 och dog 1991?
 
 
Som släktforskare studerar man ANOR och som del i en kedja av anor blir en medelsvensson lika viktig som en prins, även om prinsen KAN vara mer intressant eftersom mer information finns bevarad om prinsen. Framtida generationer funkar på samma sätt. Om tvåhundra år suddas en hel del av skillnaden mellan prins ditten och datten och medelsvensson ut och i utforskningen av ANORNA är båda lika viktiga. Och pekka Langer och kanske även Povel har kanske samma status då som de byspelemän man stöter på ibland.  
 
Man kan bara föreställa sig hur besvika de kommer att bli när de söker bland internetarkiven från 2009, som finns bevarade, och finner att i anbytarforum kunde man inte läsa något om de anor de efterforskar som levde runt år 2000! Bara kändisarna nämns!
 
 
/Torbjörn
 
(Som blir glad varje gång jag läser en bygdehistorisk skrift med berättelser om livet förr. Exempelvis det nummer av Kullabygd jag har framför mig om Brännan. Med en massa referenser till folk som levde då Janne Stark skrev artikeln...)
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-21 00:56)