NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2009-12-19, 15:35
Jag har väl inte följt vartenda inlägg i denna debatt men eftersom det verkar vara på ovanstående vis enligt Torbjörn borde väl ordningsreglerna uppdateras så att det kompletteras bl.a. med nedantående text.
 
På Anbytarforum skriver vi endast om AVLIDNA personer och om levande kändisar, adelsfolk och kungligheter och om deras nu levande släkt, barn och barnbarn.
 
Min kommentar: Annars bryter det ju mot nuvarande regler.
 
Jag lägger här in ett citat av Generalklausulen i sin helhet.
Ordningsregler på Anbytarforum
Uppdaterade den 13 oktober 2007.
 
Dessa ordningsregler syftar till att skapa trivsel och ordning på Anbytarforum.
 
Generalklausul
 
På Anbytarforum skriver vi endast om AVLIDNA personer.
Inlägg som innehåller uppgifter om levande personer kan komma att tas bort.
Det är givetvis tillåtet att nämna nu levande personers namn i egenskap av utforskare av, eller författare till, källor som åberopas.
 
Vid diskussioner baserade på material som innehåller nu levande personer ska du vara särskilt försiktig, så att du inte av misstag frågar om eller besvarar frågor om nu levande personer.
 
Tänk på att visa tillbörlig hänsyn även mot de avlidna och deras anhöriga. Grundregeln är att ju närmare vår egen tid uppgifterna kommer, desto större hänsyn kring både frågor och svar. Undvik därför onödiga diskussioner om dödsorsak, utomäktenskaplig börd, skilsmässor osv. Tänk på att även tillsynes oskyldiga frågor kan innehålla känslig eller för nu levande personer kränkande information.
 
Hänsyn innebär att släktforskarens intresse av att veta inte alltid går först. Även om uppgifter är offentliga hos skattemyndigheten så är det inte alltid lämpligt att publicera dem på Anbytarforum. Adress- och telefonuppgifter till andra ska inte heller lämnas ut, om inte särskilt tillstånd har inhämtats.
 
Lägg f.ö. märke till att dessa ordningsregler inte uppdaterats på över två år.
 
Mvh/Sten Magnusson