NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2009
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2009-12-15, 16:10
Är det någon som frågat Datainspektionens call-center om vad de anser gäller för publicering av personuppgifter i samband med släktforskning på hemsidor?
 
Vad har ni fått för svar i så fall?
 
Det skulle inte förvåna mig om man får olika svar olika gånger man frågar. Det har hänt mig i andra liknande fall, när jag ringt sådana jourtelefoner i komplicerade fall!
 
-----
 
Nej, Lotta det har jag inte, eftersom som källan ska anges har jag angett forskarens namn och eftersom de själva lagt ut sina adress- och telefonuppgifter, e-postadresser och websidor i DISBYT med ca 30000 medlemmar för önskad kontakt med andra släktforskare, så la jag ut dessa uppgifter för att underlätta kontakten med dessa. Ingen av dem har kontaktat mig och klagat på detta. En annan släktforskare kontaktade mig om olämpligheten i att e-postadreserna låg ute sökbara och då ändrade jag @ till (at), vilket godtogs med ett tack för att jag lyssnat på detta. Sedan har jag fått tack ifrån släktforskare för att jag hjälpt till att lägga upp deras uppgifter här och alla som har fått uppgifterna har tackat mig. Ingen moderator har hört av sig om detta heller, trots att det var ganska längesedan jag gjorde så första gången. Men om någon misstycker, så får de gärna höra av sig till mig och då ska jag förstås göra vad jag kan för att ta bort dessa. Om det är det är fel att publicera dessa uppgifter här, så avstår jag förstås gärna detta i fortsättningen! Det var ju bara för att vara hjälpsam!
 
---
 
Mats, i huvudsak verkar vi tycka likadant om samtycke, men ditt sista på annat ställe, vad menar menar du det?  
Jag antar att du inte vill förbjuda Svenska släktkalendern som arbetar just så och all tryck, all radio, all TV, eller alla webtidningar och sociala nätverk som publicerar personuppgifter om levande människor? Ofta av betydligt känsligare karaktär än födelse, vigsel och dödsdatum!
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-12-15 22:09)