NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2009
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2009-12-13, 16:03
Men herregud, vad är det känsliga i att diskutera vem som är förälder till vem, eller vilka brorsbarn nån har idag? Om det är osäkra uppgifter som kan vara förtal får väl man för farao stämma personen inför domstol om man ogillar det som skrivs.

Jag har i och för sig mött en man som försökte ragga kvinnor genom att berätta om sin adelshärstamning, när han egentligen var produkten av ett möte mellan en fattig suput och en fabriksarbetare. Han skulle säkert blivit ilsk. Samma med den pensionär jag mötte som försökte regga herrar på servicehuset genom att prata om sin ryska prinsessa till mamma...

Men nån realism får man väl ha i beräkningen.

Mitt råd till anbytarforum är att knyta forumet till tidningen = allt får diskuteras, men att forumet skapar reglen att inga mer personliga detaljer (typ om sinnessjuka eller politisk åsikt) får diskuteras som är yngre än 50 år.

Det finns för farao webbsidor som avslöjar vilka som var vänsteraktiva på 60-talet, vilka som varit nazzar i Sverige efter kriget. Varför ska man inte kunna tillåta nåt så oskyldigt och enkelt som familjeband?

Som andra har sagt skulle knappast nån domstol döma anbytarforum idag, eftersom personuppgifter sprids över nätet redan, allra minst som kopplingen till tidningen finns. men vill man vara säker på sin sak, så...

/T

(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-13 16:03)

(Meddelandet ändrat av Jerlerup 2009-12-13 16:05)