NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2009
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2009-12-12, 16:41
Stefan! Jag skapade en ny tråd om fakta eftersom det hela verkar mycket luddigt. Min elementära kunskap om PUL är den att i JOURNALISTISKT SYFTE får man publicera info om döda (och om det är konstverk)!
 
Min misstanke är den att Rötter på de ställen de definierar som kopplade till PUBLICISTISK VERKSAMHET får skriva ner saker som inte kan beröras i ett forum.  
 
Se bara på hur tidningar skriver om levande människor jätteofta.
 
Vad jag minns om publicistisk verksamhet är att nästan var och en kan registrera sig sida på nätet så det blir publicistisk verksamhet. detta kanske är en lösning.
 
jag orkar inte gräva i allt detta just nu. men jag misstänker skarpt att nyckelpersonen som lär veta exakt vad man får och inte får är journalisten Roland Carlsson på helsingborgs Dagblad som skriver om släktforskning och jobbar på en tidning.
 
Får han skriva om folk som är döda så får Rötter också göra så. Får han inte måste HD och alla andra onlinetidningar stängas omedelbart.
 
Så nån med tid och ork får gärna maila Roland och fråga om hur han ser på det: http://hd.se/familj/slaktforskning/
 
/Torbjörn