NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2004

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2004
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2000-09-09, 13:01
Hej!
 
När det gäller PUL så ska man ha klart för sig att den just nu genomgår en revidering i mer tillåtande riktning. Det verkar som att de som skrev PUL inte riktigt förstod hur internet fungerar och vad de gjorde. Om jag skriver ett namn här, t.ex. Lars Andersson, så borde jag ha inhämtat personens tillstånd först, eller snarare redaktören som är ansvarig för detta forum borde ha gjort det. Jag tror att de flesta inser det orimliga i detta. Titta t.ex. i detta forum under avdelningen kändisars härstamning. Vem har frågat dem om lov att lägga ut deras namn här?
 
PUL är, om man ser till lagens bokstav, obsolet. I praktiken har den inte kommit att tillämpas på det sätt som var tänkt därför att detta var orimligt.
 
Av de förmodligen åtskilliga miljoner brott som svenskar begått under senare år mot PUL har endast ett ytterligt litet fåtal fall prövats i domstol. I de fall någon dömts har det handlat om grovt kränkande, osakliga omdömen om namngivna personer. Det bör man nog akta sig för!
 
Visserligen har dessa sidor kunnat stängas efter en lång och utdragen rättsprocess. Ett problem har dock varit att andra personer, helt oberoende av den som först la ut hemsidan, har kopierat och lagt ut den på andra ställen på nätet, i yttrande-frihetens namn.