NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2009-12-21, 00:25
Anders!  Sänk ribban och var vänlig, gillar jag!
 
En annan aspekt av det hela är att folk med andra infallsvinklar än man själv ofta ser saker i materialet som man själv missar. I förra veckan löste jag ett av problemen men innehållet i katekesförhören på 1600-talet genom en liten notis, helt källbefriad, på en webbsida. Det var bara så enkelt att hennes mor själv hade gått på katekesförhör i en frikyrka.  
 
Inte ett uns av källa mer än mor berättade och påståenden om hur det var på 1600-talet, emn det löste många problem för mig!
 
Fast när jag skriver kommer jag att använda en källa: kyrkolagen 1686 och en förklaring till den som jag hittat nu i efterhand. Plus kanske hänvisning till det hon skrev.
 
Roy Ernereds absolut källfria anteckningar om Knäred, Våxtorp och Hishult har hjälpt mig många gånger.
 
Som sagt. jag vill lägga fokus på den som läser något istället för den som publicerar något. En uppgift kan vara fel även med miljoner källhänvisningar. Det är du och jag som läser som måste tänka kritiskt, alltid. Det måste vi lära nya släktforskare!
 
Och givetvis rekommendera folk att notera källor, men utan att peka fingrar!
 
...anser jag!
 
/T