NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2009-12-20, 12:20
Jag har idag läst Anders och Jörgens debattartiklar på ämnet Publicera eller inte - vilken väg är rätt? i Släkthistoriskt Forum (som tacknämligt har skickats till alla som är röttervänner, jag är övertygad om att det kommer att generera många nya prenumeranter) och jag har svårt att välja sida på detta mynt.
 
Jag jobbar själv med att färdigställa en hemsida där jag publicerar mina anor och jag kommer att gå på Jörgens linje, det vill säga att jag kommer att så noga jag kan ange källan för mina uppgifter. Det största argumentet för detta är att underlätta för den som vill kontrollera mina uppgifter.
 
Men jag tycker å andra sidan inte att avsaknad av källor är ett hinder för att publicera det man tror sig veta.
 
På något sätt tror jag att problemet är så att säga självreglerande. Vi som anser att fullständiga källhänvisningar är bra kontrollerar alltid ursprunget när sådana finns. Vi har ett grundtänk om källkritik och dess tillämpning och saknas det då källor angriper vi informationen utifrån det faktumet.
 
De som tar lätt på publicering av källhänvisningar tror jag oftare är personer som inte ser detta med källkritik som avgörande för sin forskning. Mot det senare kan man givetvis ha invändningar men verkligheten är nog sådan att släktforskarvärlden i mångt och mycket avspeglar samhället i övrigt. Spektrumet omfattar allt från slarvpellar till petimetrar. Bland de tiotusentals släktforskare som finns i Sverige är nog en minoritet akademiskt skolade och har därmed kanske i mindre utsträckning vanan av att redovisa sina källor.
 
Om jag finner en uppgift på nätet som saknar källa blir jag inte upprörd över det. Även om jag inte vet varifrån informationen kommer så är det ju ändå information. Sen måste det ju vara upp till mig vad jag vill göra med den.
 
Vi som föredrar att jobba strikt med källhänvisningar får väl helt enkelt ta på oss att missionera för de fördelar vi anser finnas!
 
Det var några av mina tankar om detta tveeggade ämne, nu ska jag iväg och köpa gran! Ha en trevlig 4:e advent forumvänner!
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-12-20 14:25)