NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2009-11-16, 09:15
Den vetenskapliga normen är att forskning skall vara reproducerbar, vilket överfört på släktforskning enligt min uppfattning innebär att påståenden skall vara kontrollerbara; en läsare  skall kunna gå till de angivna källorna och kunna komma fram till samma resultat som forskaren. Oavsett om det publiceras på nätet eller någon annanstans. Det är ju ganska enkelt att presentera källor om uppgifter som födslar, vigslar och dödsfall bara bygger ministerialböckerna. Man kan tex ange att uppgifter om födslar etc om inget annat anges kommer från relevant födelsebok etc. Därför finns det ingen anledning anser jag att INTE ange detta. Om uppgifterna bygger på mer komplicerade resonemang och många olika källor, så vill jag hävda att det inte ens är tillräckligt att ange källorna; resonemangen och slutledningarna måste också anges. Vad skall man annars med dessa genealogiska påståenden till?  
 
Normen är en sak men praktiken en annan. Inte ens inom professionell forskning följs normerna för vetenskaplighet. Man kan heller inte förvänta sig att så skall ske bland fritissläktforskare. Däremot anser jag att det man bör göra är att argumentera för normen, främst genom utbildning inom ramen för studiecirklar etc.