NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2009-11-16, 07:09
Med risk för att en och annan surnar till har jag ännu en synpunkt på webbpublicering!
 
Angående publicering på hemsida eller i annan form.
Jag menar att ska man publicera resultatet av sin forskning, antingen det nu är fråga om släkt-, hembygds-, emigrations-, soldat-, gårdsforskning eller för övrigt vilken typ av forskning som helst anser jag att det är forskarens skyldighet att upplysa om var han/hon hämtat sina uppgifter. Det kan givetvis finnas oklarheter men då ska man ju också upplysa om dessa. Till saken hör ju dessutom att inom forskarvärlden är det ett krav att man tar med källhänvisningar så att läsaren själv kan bilda sig en uppfattning om vad som är trovärdigt resp. märkligt.
 
Man kan ju också uttrycka det så här: Den som har hållit på ett antal år har kanske skaffat sig lite mer erfarenhet än den som precis börjat. Då torde man väl kunna ställa högre krav på den personen att göra en så korrekt redovisning som möjligt på sin hemsida. Detta hjälper ju också den något mer oerfarne forskaren att få en uppfattning om bästa sättet att publicera sina resultat. Vem vill för övrigt ha en felaktig antavla liggande på nätet?
 
Till slut ett citat ur Per Clemenssons/Kjell Anderssons bok Släktforska! Steg för steg (fjärde reviderade upplagan 1993) sidan 121.
 
Det är viktigt att ange källorna så att man vid ett senare tillfälle kan söka sig tillbaka och göra kontroller. Ange också om det finns tveksamma uppgifter eller uppgifter som inte kontrollerats.
 
Ovanstående resonemang kan väl tyckas höra till diskussioner om källhänvisningar/källkritik m.fl. men ovanstående rubrik ligger ju faktiskt här. 30 Internet, netikett och webbpublicering » Hemsida  
 
Här en annan länk till en liknande diskussion som förs:
Avsaknad av källnoteringar i antavlor på webben.  
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/70515.html?1253567773 (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=63519)
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-11-16 07:28)
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-11-16 07:35)