NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Anders Ellerstrand skrivet 2009-11-09, 20:49
Jörgen, redan Stig-Ove gjorde det riktiga påpekandet att diskussionen inte handlar om huruvida det är bra eller dåligt med källnoteringar. Det diskuteras på andra ställen och är knappast omtvistat.
 
Det diskussionen handlar om är om det är bra att så många som möjligt gör sina forskningsresultat tillgängliga eller ej. Jag framför tron att om man ställer mycket höga krav på den som lägger ut sina uppgifter, samt hårt kritiserar den som inte når dessa krav, så kommer ett betydligt färre antal att göra sina resultat tillgängliga.
 
Min poäng är sedan att bland en skara släktforskare - på en skala från de som lägger ut uppgifter tillsammans med hundraprocentiga källhänvisningar till dem som inte lägger ut hänvisningar alls - så är det inte alls säkert att de mest intressanta uppgifterna finns bland de med källhänvisningar.
 
Alltså tror jag att om de kritiska rösterna hade tystnat, och de uppmuntrande blivit mer högljudda, så hade vi fått se en mängd intressanta uppgifter tillgängliga för oss alla. Det tycker jag vore positivt ur forskningssynpunkt, samtidigt som det berett många en stor glädje att få läsa och ta del.