NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2009-11-09, 09:30
Eller så skriver man, Sten, att de delarna av forskningen är osäker.  
 
Jag lägger ofta in mer än en källa i min källhänvisning, för att betona säkerheten i det och för att jag ska kunna gå tillbaka till källorna lätt. Disbyt material använder jag också, men då noterar jag att källan är Disbyt med nummer och namn (dvs källan är lite osäker). På samma sätt hanterar jag internetmaterial. Min gamla ungdomsforskning har visat sig huvudsakligen korrekt hittills, fastän källorna ibland saknas. Den använder jag men skriver att det är min ungdomsforskning. Sen försvann en hel del källor i det buggiga programmet Anarkiv när jag använde det, tyvärr, så det finns till och med luckor utan källor alls. Men de är inte många.
 
Poängen är att en del av ansvaret faktiskt ligger på betraktaren också, inte bara på den som publicerar sakerna. Ser man inga källor finns det ett ansvar att förmedla i sin forskning att källan är osäker!
 
Jag vet betydelsen av detta. Jag har sett helt absurda uppgifter cirkulera som alla bara tar för givet, i synnerhet om nån auktoritet sagt det. Jag har en klockare i min släkt som heter Hans Olai Boustedt t.ex. Där återger i praktiken alla den felaktiga uppgiften att hans pappa heter Bengt Leonard Paul Boustedt, eftersom en ytterst välrenommerad auktoritet sagt det. Men nästan ingen kollar det. Och ytterst få har ens funderat över att Hans OLAI betyder Hans, son av OLOF...
 
Uppgifter går lätt i arv och det är viktigt att skilja mellan sånt man sett själv och sånt man bara fått, om ens från en superduperbra och välrennomerad forskare!
 
Och jag anser ännu att det viktigaste är att få nya släktforskare att dela med sig och får självförtroende, inte att de ska ligga och trycka i ett hörn!
 
/T