NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2009-11-09, 08:55
Vad jag ursprungligen menade var att ifall man ska publicera sina resultat ska man då också ge en förklaring till hur man gått tillväga och då också kunna verifiera sin forskning med presentation av de källor man använt sig av. Gör man inte det kan ju vem som helst påstå att det finns fel anfäder i en antavla utan att det så behöver vara fallet. Jag kan väl hålla med en och annan att det kan tyckas krångligt, men till syvende och sist är det väl bättre att avvakta med publicering av uppgifter som inte helt är tillförlitliga?  
 
Jag har ett eget exempel: En person vid namn Nils Jönsson angavs vara född 1830 i Södra Såneby, Sunne. Jag satt en hel dag med denne person på Göteborgs Landsarkiv för att få fram syskon, föräldrar m.fl. En halvtimme före stängningsdags kom jag fram till att detta var fel Nils Jönsson och att den rätte var född 1817 i samma by. Tänk då hur det sett ut om jag publicerat den felaktige Nils Jönsson. Det hade ju blivit ett helt felaktigt anträd.  
 
Ett annat exempel på tokigheter: I sista husförhörslängden Västra Ämtervik A I:10 1856-1862 sid 260 (Sillegård) anges en Katarina Olsdotter till att vara född 1842-10-16 i Västra Ämtervik trots att hon var född detta datum men i Östra Berga, Lysvik. I tidigare längder står det Lysvik. Nå, detta fel hängde med från hennes flytt 1861 till Sunne och i husförhörslängderna resp. församlingsböckerna till hennes död 1915.  
 
Därför tycker jag gott att man kan avvakta lite med publicering av de personer som inte kontrollerats.  
 
Mvh/Sten Magnusson