NULL Skriv ut sidan - Hemsida

Anbytarforum

Titel: Hemsida
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2009-12-21, 00:26
Anders!
Om du läser mitt föregående inlägg ordentligt ser du att jag skriver om exemplet Nils Jönsson född 1830 bl.a.:
 
Denna uppgift följer ju med från vaggan till graven och att då utelämna de källor man har ger ju alla som eventuellt är släkt med denne person onödigt merarbete.  
Ovanstående citat avser m.a.o. inte den som publicerar sitt resultat utan den läsare som ska kunna granska sanningshalten i detta.
 
Som jag tidigare sagt leder ju publicering till offentliggörande av forskningsresultatet och att vem som helst kan läsa de resultat som framkommer och att då utelämna uppgifter efter eget godtycke torde m.a.o. vara något märkligt.
Ovanstående citat avser det faktum att man för läsarens skull publicerar även källorna. Annars kan ju vem som helst påstå att dessa uppgifter är helt felaktiga utan att det fördenskull behöver vara så.
 
Poängen är ju att alla läsare/forskare ska kunna granska resultatet på egen hand och därefter ta ställning till om uppgifterna stämmer eller inte.
Detta citat avser enbart att den som läser en publicering ska kunna göra en objektiv granskning utan att behöva påverkas subjektivt av uppgiftslämnaren.
 
Sedan kan det ju självfallet förekomma motstridiga uppgifter men då får man ju hänvisa till båda och göra en särskild anteckning om detta.  
Behöver väl egentligen inte kommenteras eftersom det framgår vad som avses.  
 
Sedan bör man väl också klargöra vilket landskap en person är född i så man inte i onödan letar i fel kyrkoarkiv.
 
Anders skriver här bl.a.  
Om då Nisse Nilsson skriver på sin hemsida att Greta var född i Örträsk så är det en hjälp för mig, inte ett merarbete.
Örträsk, Lycksele kommun, Västerbottens län (AC) torde ge betydligt bättre upplysning om födelseorten än bara Örträsk. skriver man bara att A föddes t.ex. i Örträsk ger det inte tillräcklig information om vilket landskap/län man ska söka i.
 
Ett annat exempel.
B föds i Backa. Jaha vilket Backa? Backa i Göteborgs kommun, Backa i Lysvik, Värmland eller Backa i Orsa finnmark, Dalarna?
 
Mvh/Sten Magnusson (petimetern)