NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2009-11-08, 21:13
Patrick.
 
För min del är det egentligen inte fråga om att inte 'våga' publicera resultaten av min släktforskning. Jag vågar ju skriva här och det skulle jag inte om jag vore överkänslig för mothugg. Jag har hunnit bli föremål, både för välmotiverade rättelser och fullkomligt obegripliga vredesutbrott.  
 
Nej, det är snarare så, att jag tycker att min släktforskning i första hand är en angelägenhet för mig själv och mina släktingar. Jag är inte ute efter att flytta fram den genealogiska forskningsfronten, utan vill lära mig förstå mina förfäders liv och villkor. När jag, t. ex. via Disbyt, får kontakt med någon avlägsen släkting lämnar jag utan vidare ifrån mig de relevanta delarna av min databas om han/hon vill ha dem. Den som vill ha källhänvisningar och bakgrundsresonemang får dem. Om alltsammans sedan skulle dyka upp på någons hemsida stör det mig inte heller. Jag skulle sannolikt aldrig upptäcka det, eftersom jag inte botaniserar särskilt mycket på nätet.
 
Några register eller omfattande excerpter har jag inte åstadkommit. Om jag gjorde något sådant skulle jag knappast publicera resultatet utan minst en oberoende kontrollant. Risken för förargliga småfel är alldeles för stor. Jag vet hur många gånger jag måste korrekturläsa ett sådant här litet inlägg för att någorlunda få ner antalet fel.  
 
Om jag ändå skulle publicera något på egen hemsida, skulle jag göra det i den form jag sjäv finner lämpligast, inte efter några yttre direktiv om vilka uppgifter som 'ska finnas'. När jag skriver på ett forum som detta rättar jag mig naturligtvis efter där gällande regler.