NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2009-11-08, 17:43
Som några kanske varit inne på ovan så är det viktiga att man förklarar hur man resonerat för att komma fram till ett visst resultat. Jag tycker det har blivit en väldig fixering vid just själva angivande av källa när det i och för sig är viktigt att ange källa i sammanhang då det kan vara oklart var en uppgift är hämtad. Ett exempel som många träffat på är väl t ex Disbyt som ger poäng beroende på om källor är angivna eller inte... men det spelar i min värld ingen roll hur noga man anger att man hittat en uppgift för en födelse i t ex C:1, s 34, om det ändå visar sig att det är fel födelsenotis som man hittat.  
 
Min poäng är att det inte borde vara sådan prestationsfokusering på angivande av källor som på resonemang kring varför t ex ett visst släktskap är det korrekta. Det finns som bekant många fällor man kan gå i på vägen mot sanningen.
 
Jag tror jag för övrigt förstår vad du Anders Ellerstrand är ute efter, att inte så många erfarna forskare trycker ner mer amatörmässiga forskare i skorna för att de inte lärt sig exakt hur man bör formulera sig för att uppfattas som trovärdig och seriös.