NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2009-11-08, 15:35
Anders, din kommentar om mina egna erfarenheter var helt obefogad, eftersom alla kan se att det som du påstår att jag har skrivit att jag tror i själva verket var en kommentar till det som du skrev, nämligen: ...den som försiktigt väljer att publicera något av sitt material omedelbart riskerar att bli påhoppad för att man missat någon källhänvisning...
 
Visst förekommer det titt som tätt påhopp i Anbytarforum - med diverse tillmälen, nålstick och andra rena personangrepp - och jag har fått min beskärda del av sådana genom årens lopp (inte minst från en figur som förföljde mig i flera år för att han uppenbarligen var allergisk mot såväl ordet källkritik som mitt namn; det sistnämnda är det f.ö. fler som lider av). Men det är ju något helt annat än påhoppen som jag talar om i citatet i inledningen av ditt inlägg.
 
Något som skrivs blir inte ett påhopp bara för att någon som läser det ogillar andras uppfattningar om hur saker och ting bör göras...
 
Min databas är störst och bäst, och du är en idiot som inte fattar det - det är ett påhopp.
 
Men...
 
Du bör göra si i stället för så, därför att... - det är inte ett påhopp, utan ett gott råd.
 
Men dessvärre är det många som ser också goda råd som påhopp, därför att den som framför det goda rådet ju anser att man bör göra på ett annat sätt än den påhoppade har gjort. Och min snart tioåriga erfarenhet av Anbytarforum säger mig att det största problemet när det gäller diskussioner om olika metodfrågor är just detta att många släktforskare är alldeles för ömtåade och ser påhopp där de inte finns. Och resultatet av det har vi sett gång på gång: De som lämnar goda råd och tips 'tackas' på ett mindre trevligt sätt...
 
Och så finns det som sagt de som tar varje chans att tala om hur hemskt det är i släktforskningsvärlden med alla dessa påhopp som man råkar ut för jämt och ständigt - vilket knappast ökar publiceringsviljan hos dem som läser skräckskildringarna av besserwissrarnas härjningar...
 
Men varför är det mer påhopp att framföra ett gott råd i ett diskussionsforum än i en kursbok i släktforskning? Den enda skillnaden är ju att man i ett diskussionsforum deltar i en direkt diskussion med enskilda forskare (som dock själva har valt att delta där, och därmed får räkna med att bli motsagda - det är ju trots allt ett diskussionsforum). Inget hindrar emellertid att man också i ett forum kan föra ett allmänt principresonemang - men också sådana synpunkter uppfattas alltså av somliga som pekpinnar, eftersom de framförs som motargument i en diskussion.
 
Och det verkar bara finnas ett sätt att undvika det: Att den typen av frågor inte diskuteras alls i ett forum...
 
Om man skriver om en synål, så är det alltid någon enögd jävel som känner sig träffad.  
(Fritiof Nilsson Piraten)
 
F.ö. är det naturligtvis helt riktigt att publicerade uppgifter inte blir pålitliga/korrekta bara för att källan är angiven; självklart måste den som tar del av uppgifterna själv kontrollera om de stämmer. Men det är ju just för att den kontrollen ska vara möjlig som källangivelsen behövs! Källan ska alltså inte sättas ut för att formulär 1A ska följas; det finns en praktisk orsak.