NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2009-11-07, 23:19
Anders uppfattning är så typisk för kommentarer som alltid dyker upp när någon hävdar att man ska ange sina källor.
 
Det är just den syn som Sten här lägger fram som är så skadlig. Det finns ju de som tror att han har rätt och att det finns en massa krav som måste vara uppfyllda.
 
Naturligtvis är det tillåtet att publicera sin släktforskning utan att ange källorna; inte ens EU har mig veterligt lagstiftat om hur publicering av släktforskningsresultat ska gå till...  
 
Men varför skulle någon avstå från publicering bara för att slippa kravet på källangivelse? Man vet väl ändå själv varifrån man har fått uppgifterna - så vad är då problemet med att ange källorna?
 
Istället ser vi hemsidor med hundraprocentiga källangivelser, byggda på uppgifter från de arkivhandlingar vi redan har full tillgång till...
 
Och...? Att ha tillgång till en handling är ju inte det samma som att känna till vad som står i den. Det finns ju några hyllmil med handlingar som vi har tillgång till utan att ha en aning om de för vår forskning avgörande upplysningar som finns där inne någonstans - tills någon publicerar dem, och anger källan, så att vi kan kontrollera uppgifterna själva...
 
Och om källorna inte anges för de för oss helt nya upplysningarna som vi hittar på nätet, hur vet vi då att de helt unika källorna inte bara är gissningar, obekräftade rykten eller rena skrönor?
 
Granskning och tolkning av källor är ju sedan upp till mig om jag vill använda materialet.
 
Det är den mest klassiska av alla invändningar mot en ordentlig källangivelse. Men jag har aldrig sett någon av alla dem som har framfört denna synpunkt förklara hur man menar att det ska gå till. Alltså: Hur man ska kunna granska och tolka källorna om man inte vet vilka de är?  
 
(Meddelandet ändrat av jts 2009-11-08 01:24)