NULL Skriv ut sidan - Ursprunglighet

Anbytarforum

Titel: Ursprunglighet
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-03-13, 15:26
Anders
 
Min egen släkt härstammar på svärdssidan från staden Åbo i Finland ifall man endast tänker på var efternamnet för första gången togs i bruk. Men vad göra ifall släkten har hetat någonting annat innan den antog det släktnamn som den använder idag? Min egen släkt har nämligen haft ett efternamn (inte patronymikon) så länge den är känd i källorna. Härstammar man då inte på svärdssidan även från den släkt som hette någonting annat innan den antog det namn som den har idag? Då förskjuts ju nollpunkten återigen till den ort där den släktens efternamn brukades för första gången. Den förste kände stamfadern var bosatt i Sverige. Har då inte min släkt ett svenskt ursprung fastän den inte nödvändigt behövde vara därifrån från första början. Troligt är dock att den inte är från Finland från första början.
 
Om man ser i Adelskalendern 2004 står det under t.ex. den Adliga ätten, Nordenfeldt, nr 1662 att det är en släkt från Nora, vars förste, säkert kände representant är kronofogden och bergsfogden Johan Olofsson Norijn (1651-1695). Av hans söner adlades överkommissarien och bruksägaren Johan Norijn (1676-1725), 28.09.1719 med namnet Nordenfelt och introducerades 1720. Om man använder kriteriet att släktens så kallade ursprung är i den händelse då släkten antar namnet Nordenfelt varför skriver man då att släkten är från Nora? På samma sätt kan man ju säga att min egen släkt är från Sverige.