NULL Skriv ut sidan - Sigill och monogram

Anbytarforum

Titel: Sigill och monogram
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-01-09, 14:29
Bergstens skrift om bomärken i Medelpad gav absolut inet nytt ifråga om hemmanet Viken i Torp socken. Det bomärke som Peter Sjölund la in i Anbytarforum 10/11 20:42 användes av kyrkoherden Martinus Laurentii som Lars Mårtensson. Peters text:
 
Peter Sjölund 10/11  
Och här kommer fakta i bomärkesmålet: Bomärket som användes på hemmanet Viken 3 i Torps socken  såg ut så här:  
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/81760.jpg)  
 
Bomärket är belagt under perioden 1616-1817. Källa: Bergsten, Bomärken i Medelpad, sid 181  
 
Några större slutsatser går inte att dra av detta. Det är ett mycket ordinärt bomärke, men grundformen är onekligen ett M. Och eftersom söner som flyttade från ett hemman ofta använde grundformen och lade till några streck se exemplet Laurentius Svenonis och hans söner tidigare i diskussionen skulle det mycket väl kunna utvecklas till Herr Sigges bomärke.  
 
Peter Sjölund 14/11 20:28  
Till min glädje upptäckte jag att även Martinus Laurentiis sigill finns bland mina avritningar.  
 
Jag har nu digitaliserat detta, och här har vi en kille som definitivt visade att han bodde i Viken - kolla in bomärket i skölden!
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/81761.jpg)  
 
Källa: kvittens i RA, Norrlands handlingar 1607  
 
Här är det ingen tvekan om att hans bomärke är hemmanets bomärke, med ett litet tillägg. Och eftersom den gode knekten Christoffer Siggesson bodde granne med Martinus Laurentii, säger det oss att han inte använde bomärket för Viken nr 3 och följdaktligen faller den i o f s långsökta idén om att Herr Sigges bomärke kunde vara en variant på detta
 
Peter har troligen missat att prästens hemman sannolikt var en avstyckning från det hemman som Christopher Siggesson ägde. Resonemanget om att knekten Siggo Christophori bomärke skulle kunna var en variant av bomärket Viken 3 faller kanske inte alls med hänsyn till det historiska ägandet av gården. Kanske tvärtom.
 
Det vore verkligen intressant att veta mer om ägoförhållandena på gården före Christophers tid.
 
Knekten Christophers vandel kan man kanske ha anledning att diskutera. Enligt Saköresbok för Medelpad, Kungl. Skytteanska samfundets handlingar no 14, 1976, Algot Hellbom blev han dömd såväl för misshandel som för stöld. Passar knappast in på teorierna om en kapten i Erik XIV:s livvaakt m.m.! Men det är ju en helt annan sak.