NULL Skriv ut sidan - Prins Josefs av Libanon besök i Norrland

Anbytarforum

Titel: Prins Josefs av Libanon besök i Norrland
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-05-30, 20:59
Mycket spännande uppgift! Vad gjorde han i Sverige, vem var han, och, en fråga som jag ställde mig, vad var Libanon år 1732? Det låter som en statsbildning av någon form eftersom de har en prins, men dagens Libanon blev inte en självständig stat förrän långt in på 1900-talet, och på 1700-talet hörde detta område till turkarna och Osmanska riket.
 
Kan han vara en av Karl XII:s turkiska kreditorer, som efter kriget lär ha kommit till Sverige? Kanske en prinstitel över Libanon var något som de turkiska härskarna hade i arsenalen, ungefär som prinsen av Wales i dagens Storbritannien. Å andra sidan låter inte namnet Josef alls turkiskt. Det är ett hebreiskt namn, och det antyder på mig att han verkligen kan komma från Libanontrakten.
 
Libanon presenteras i Nordisk Familjebok, 3:e upplagan, som ett platåberg i Syrien. Det noteras kort att turkarna aldrig fick full kontroll över berget! Är Josef då en prins av det folk som höll viss kontroll över berget, eller är han en turkisk prins?
 
Det vore mycket roligt att höra om detta besök satt fler spår i svensk historieskrivning eller om denne Josef är känd från utländska källor.