NULL Skriv ut sidan - Historiska museet

Anbytarforum

Titel: Historiska museet
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2004-12-19, 22:49
Eftersom forskningsprojektet (DMS), numera officiellt (som ni kan se på RAÄ:s hemsidor) bestående av endast mig, nämns ovan känner jag mig kallad att komma med ett kort inlägg.
 
Vad gäller DMS kan man lugnt säga att projektets grundforskningsdel nu i praktiken är nerlagd. Återstår ett fåtal indvider som genom olika insatser var och en på sitt frontavsnitt försöker rädda vad som räddas kan ur spillrorna. Vi hoppas kunna ge ut tre DMS-häften till, åtminstone två av dessa i så fall med annan huvudman än Riksantikvarieämbetet, och möjligen också med ett annat namn än DMS. Jag kommer själv inte att som ensam redaktör försöka ge ut någon mer DMS-handbok efter Södermanland 2:2 som förhoppningsvis kommer av trycket under våren.
 
Frågan om DMS eventuella överlevnad som ett vetenskapligt grundforskningsprojekt kan, som jag ser det, inte längre ha någon koppling till Riksantikvarieämbetets framtida verksamhet.
 
Avslutningvis: det är helt riktigt som ovan påpekas att bokstäverna å, ä och ö inte fanns under medeltiden. Däremot fanns naturligtvis motsvarande språkljud men de betecknades i stället med aa, ? och ?.