NULL Skriv ut sidan - Historiska museet

Anbytarforum

Titel: Historiska museet
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2004-12-18, 16:58
Att Riksantikvarieämbetet avbryter projekten Det medeltida Sverige (DMS) och Sveriges kyrkor har också jag hört. Jag har också från initierade personer hört några av skälen (om än de inte alltid är så tydligt uttalade).  
 
Pro primo menar visst genusteoretiker och andra PK-akademiker (och genusteori är enligt min mening ett politiskt - inte ett vetenskapligt - teoribygge), som numera sätter normen för all vetenskaplig verksamhet, och därmed förvandlar den till en politisk och kvasivetenskaplig verksamhet, att källkritiken är ett typiskt manligt fenomen och en del av den ?patriarkala struktur?, som ?förtrycker kvinnor?. Numera skall allas upplevelser vara lika mycket värda!
 
Pro secundo menar man, att då Svenska kyrkan numera har åtskilts från staten, skall forskningsprojektet Sveriges kyrkor finansieras av Svenska kyrkan. Att de gamla kyrkorna alldeles oberoende av relationsförändringarna mellan kyrkan och staten fortfarer att vara en väsentlig och ytterst värdefull del av vårt kulturarv, och därmed fortfarande hörer till Riksantikvarieämbetets ansvar, synes icke spela någon roll.
 
Ur led är tiden. Har någon hört något ytterligare eller annat om detta (som inte handlar om Sveriges förste [inte första; det är ju en feminin form] konung)?