NULL Skriv ut sidan - Historiska museet

Anbytarforum

Titel: Historiska museet
Skrivet av: Elisabeth Thorsell skrivet 2004-12-18, 13:31
Reportaget på TV visade ett Historiska Museet som helt förlorat sin själ och sin självaktning. Förr var det ett ställe dit man kunde gå för att få titta på föremål från forntiden och fundera över hur de använts, man fick se bra kartor över bosättningarna Sverige runt och det fanns en gedigen sakkunskap. Allt detta är i princip borta.  
 
Jag var där senaste vintern och där fanns då ingenting om tiden före vikingarna, men en ganska bra vikingautställning, fast så mörk att det var svårt att se en del saker.  
 
På övre planet fanns delar av de medeltida kyrkliga samlingarna, men också en utställning om döden, som man liksom bara ramlade in i, och som inte var lämplig för medhavda ungdomar, som nyss haft en tragedi i familjen.
 
Och varför man ska visa provocerande modern konst på Historiska Museet fattar jag inte, det finns mängder med andra utställningslokaler i staden.
 
Kristian Berg är den senaste i raden av museichefer utan någon som helst fackkunskap, och borde avsättas per omgående, och ersättas med någon med dessa kunskaper, så att museet åter kan leva upp till målsättningen att bevara och visa vår forntid.  
 
Liknande verksamhet tycks pågå på Riksantikvarieämbetet, där man avbryter arbetet med Medeltida Sverige och Sveriges kyrkor, om jag inte läst fel.