NULL Skriv ut sidan - En gård, flera ägare

Anbytarforum

Titel: En gård, flera ägare
Skrivet av: Gunvor Persson skrivet 2008-07-20, 18:23
Tack!
 
Skatte står mitt föräldrahem som, och jag har hittat köpet 1799, så den delen stämmer säkert...
... men eftersom jag försöker ha koll på hela byn under Enskiftet, så är ju nästan det grunden att veta.
 
Är bara i början av det, men kan konstatera att skatte och krono skatte hemmanen i mitt fall verkar blivet ganska tillplattade redan i starten av enskiftet.  
Grevinnan hade en patron Bjerstedt som förde hennes talan, som i sin tur hade en borgmästar Horster som godman. Bybornas godemän hetter Trägård och riksdagsman Per Persson.  
 
Bjerstedt konstaterar att riksdagsmannen har en brorson som är delägare i byn, vilket resulterar i riksdagsmannen avsäger sig uppdraget ... det slutar med att Horster tillsammans med Trägård åtar sig att vara godemän för bymännen.  
Sen ritas vägen raktigenom byn in med linjal... Den kallas idag för flygrakan, men är alltså ett resultat av enskiftet.  
 
Därefter ritades grevinnans båda hemman in, som ett stort sammanhängande skifte...
och resten av bybornas. De verkar till skillnad mot grevinnan inte ha haft ett smack att säga till om, vilket resultera i att de går ihop (vilket min anfader gjorde) och skyller på den tredje och tycker att han kan flytta istället...
Hjälpte föga, kan jag säga...
 
Mvh Gunvor