NULL Skriv ut sidan - En gård, flera ägare

Anbytarforum

Titel: En gård, flera ägare
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-07-20, 08:43
Jo, ungefär så har jag förstått det när jag läste min numera glömda källa. En gård var ofta en liten by, med flera ägare/brukare. Det fanns en uppsjö med hus av olika slag, inte som vi tänke oss en gård idag. Anders kanske kunde ha flera hus, men då var en del uthyrda, han bodde säkert på ett ställe och brukade marken på de andra (eller hyrde ut det till en brukare). Lite längre fram kan man se ganska detaljerade uppgifter i en del husförhör. Även vår gård, som aldrig varit skiftad, bestod av en liten by med olika hus och en mängd folk. Som Michael skriver så var gård i vår bemärkelse något som uppstod i och med skiftesreformerna där husen flyttades ut på den egna marken. Gård tidigare var mer egendom och betecknade ägande.
 
Om du tar exemplet Wästergården ovan så är den först uppdelad i två halvor, Matts Andersson har den ena - kan du gå tillbaka och se när hans linje fick gården? Möjligen en produkt av ett långt tidigare arvsskifte som sedan följer hans familj. Dina ana och hans bror har sedan ärvt sin halva av fadern (troligen), den halvan kommer sedan att bli två stycken fjärdedelar av det ursprungliga mantalet. 1/4 var kommer att följa deras respektive familjer i framtiden och då ser vi det som två gårdar. Får Erik Jansson sedan flera överlevande barn (och de började överleva på 1800-talet) så kommer de att ärva delar av fjärdedelen. Om inte en löser ut de andra så bildas då så småningom två 1/8 delar och så vidare. Vid mitten av 1800-talet var man så nere i 1/16 och 1/32. Ett mantal var från början, långt tillbaka, det som krävdes för en gård som skulle försörja en familj. Storleken varierade i olika delar av landet. Sedan kunde man då ärva via hustruns familj (som blev mannens egendom) så att delar av andra gårdar kom att tillhöra familjen. Så bildades de ibland ganska plottriga byar/gårdar med mängder av små åkertegar som föranledde skiftesreformerna. Då kunde man bruka jorden mer rationellt, med större åkrar. På vissa håll genomfördes de aldrig, jag ärvde för ett antal år sedan en remsa land i Dalarna, 1 meter bred. Där kan man se de ursprungliga byarna. Det finns fler, Ekeby utanför Uppsala (vid Vänge) och Öjebro i Östergötland som jag besökte häromdagen är exempel.
 
Tidigare, på medeltiden, hette det torp som betydde just by. Vår gård var 1369 ett halvt torp, granne ligger den andra halvan med samma namn. Så det har ännu längre tillbaka varit en gård, men det första skrivna dokumentet talar om ett halvt torp. Där bodde ett stort antal människor som sysslade med olika saker, jobbade som drängar/pigor, fiskare, smed mm mm. På gamla kartor (1630-talet)kan man se att husen och åkrarna var inhägnade, boskapen gick fritt i markerna runt ikring. Varje liten del utnyttjades. Men den skiftades aldrig, eftersom det var frälsegods under lång tid. Så vi fick inte samma uppdelning av markerna, med åtföljande byggnader för de olika ägarfamiljerna och splittrade åkrar.
 
Om din gård/by finns med i jordaboken från 1600-talet (jag vet inte vart den tagit vägen i det nya sökprogrammet på Lantmäteriet) kan man se hur annorlunda den såg ut då.